تبلیغات
انجمن علمی دانشجویی الهیات دانشگاه امام صادق علیه السلام - طلبه به معنای شایع صناعی!

طلبه به معنای شایع صناعی!

تاریخ:سه شنبه 16 آبان 1391-07:35 ب.ظ

آقای میر لوحی وقتی که با دوستان طللبه صحبت های اولیه رد مورد لباس را می کردند نکات جالبی را ذکر کردند .یکی از آنها این بود که شما باید طلبه به معنای شایع صناعی باشید یعنی دائما با مردم درارتباط بوده ودر سلامت وضرر همراه آنها باشید .

مطالبی که در ادامه می آید نقل قولی از سایتی می باشد که خیلی به در د طلبه ها می خوره(آدرسش هم آخر مطالب ذکر شده!)

هویت اجتماعی و شغل طلاب، از جمله مسائلی است که بارها در روات حدیث به آن‌ پرداخته شده است و برای بسیاری از اندیشمندان و دغدغه‌مندان حوزوی نیز، جزء مسائل مهم تلقی می‌شده است. اینکه طلبه چه وظیفه‌ای در قبال جامعه دارد و چه باری از جامعه را باید به دوش بکشد، شاید همچنان برای برخی طلبه‌های جوان سؤال باشد. وبلاگ «نامه‌های حوزوی» در تازه‌ترین یادداشت خود به این دغدغه اشاره داشته است.

وی یادداشت خود را این‌گونه آغاز کرده است: «برپایی نماز جماعت در مساجد، تدفین اموات، مراسم سوگواری اموات، مراسم عقد، روحانیت کاروان و دیگر مناسک دینی، وجوهی از تبلیغ سنتی است که طلبه‌های جوان کمتر تمایل دارند مردم آن‌ها را با این عناوین بشناسند.»

وی ادامه داده است: «از دیرباز یکی از وظایف مهم و اصیل روحانیت برگزاری مراسم و مناسک مذهبی بوده است، هرکدام از روحانیون در محله و مسجدی نماز جماعت برپا می‌کرد و به مرور با مردم آن محل روابط دوستانه ایجاد می‌کرد، با شادی‌های آن‌ها همراه بود خطبه عقد دختران و پسران را می‌خواند، بر گوش نوزادان اذان و اقامه می‌خواند، حمد و سوره مردم را تصحیح می‌کرد، قرآن یاد ایشان می‌داد، آن‌ها را برای زیارت بدرقه می‌کرد، والبته در غم‌های ایشان نیز همراه بود.»

رضا تاران در ادامه یادداشت خود به نتایج این نوع حضور روحانی در جامعه پرداخته و گفته است: «در اجرای این مناسک نتایج مهمی حاصل می‌شد، روحانیون به صورت رودر رو و چهره به چهره با مردم مواجه می‌شدند و عمدتا از طریق رفتار خود به تربیت دینی مردم می‌پرداختند، دراین مواجهه دوستانه معارف اسلامی به مردم منتقل می‌شد، مردم نیز از نزدیک رفتار و کردار روحانیون را به صورت ملموس مشاهده می‌کردند و این مساله باعث می‌شد مردم با روحانیون متعددی مواجه شوند، وخود بتوانند روحانیون را از هم تشخیص دهند. این روال از منظر اجتماعی نتایج مثبتی را در پی داشت: مردم در مواجهه با روحانیون و درک صداقت آن‌ها حامی سرسخت آن‌ها می‌شدند و در جریانهای اجتماعی روحانیون را به عنوان یکی از مراجع مهم فکری در نظر می‌گرفتند.»

این طلبه وبلاگ‌نویس در ادامه یادداشت خود با انتقاد از تغییر روحیه برخی روحانیون نوشته است: «اما آنچه امروز مشاهده می‌شود فاصله معناداری با این روش اصیل و اثر بخش وجود دارد بسیاری از طلبه‌ها دوست ندارند امام جماعت مسجد باشند و آنهایی نیز که در مساجد امام جماعت هستند با عجله هرچه تمام نماز را اقامه کرده و مسجد را ترک می‌کنند و کمترین ارتباط با مردم برقرار می‌شود، بخشی از طلبه های جوان نمی‌توانند نماز میت اقامه کنند وشاید اراده ای هم برای یاد گرفتن آن ندارند چرا که این قبیل کارها را در سطح خود نمی‌دانند و میگویند چنین کارهایی را باید همین آخوندهای دهاتی بجای بیاورند. این طلبه‌ها پرستیژ چنین کارهایی را پسند نمی‌کنند. طلبه های امروزی دوست دارند مردم آن‌ها را به عنوان استاد بشناسند، بخشی از آن‌ها سخن گفتن در تلویزیون را برای خود امتیازی میدانند، برخی دوست دارند در مجالسی سخنرانی کنند که چند هزار نفر در آن حضور داشته باشد، برخی از آن‌ها موسساتی را به ثبت رسانده‌اند و دوره های آموزشی درآن برگزار می‌کنند و به اصطلاح ژست مدیریت به خود می‌گیرند، برخی از آن‌ها نیز با توجه به تحولات در حوزه ارتباطات تبلیغ سنتی را اساسا ناکارآمد میدانند.»

نویسنده وبلاگ نامه‌های حوزوی در ادامه تأکید کرده است: کمرنگ شدن ارتباط چهره به چهره روحانیون با مردم باعث شده است به مرور فاصله ای بین مردم و روحانیون ایجاد شود و به نظر می‌رسد اگر این روند ادامه داشته باشد در آینده این دو کمتر بتوانند همدیگر را درک کنند و این مسئله تا حدی دینداری مردم را دچار آسیب می‌کند، از سوی دیگر روحانیون پشتوانه های مردمی خود را از دست می‌دهند. به نظر می‌رسد طلاب جوان و روحانیون در این زمینه باید تامل بیشتری را داشته باشند.»

البته نمی‌شود چنین نتیجه گرفت که این مسئله در میان روحانیون جوان، رواج بسیار دارد بلکه همچنان روحانیون بسیار زیادی هستند که علی‌رغم روحیه جوانی و جذابیت‌های مورد توجه جوانان، همچنان اهتمام ویژه‌ای به  این مسئولیت‌ها دارند ولی با این حال، دغدغه موجود در این یادداشت، حتی در صورتی که خیلی فراگیر نباشد، قابل تأمل است و چه بسا لازم باشد اساتید و تأثیرگذاران حوزوی، توجه بیشتری به این مسئله به طور خاص و مسئله هویت طلاب به صورت عام‌تر، توجه ویژه داشته باشند.

منبع:http://www.hodablog.net/files/maghalat4/tollabolebasodrasobahth.htm



نوع مطلب : تبلیغ 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.




Admin Logo
themebox Logo