دسته‌ها
خوراکی ها

۱۰ ماده غذایی که غذاهایتان را خوشمزه‌تر می‌کند

گاهی اوقات غذایی را در جایی می‌خوریم که تا مدت‌ها برایمان خاطره‌انگیز است و به اصطلاح مزه‌اش زیر دندان‌مان می‌ماند، مانند قرمه‌سبزی‌های مادربزرگ. آشپزی هم مانند هر مهارت دیگری نیازمند تکرار و تمرین است که در این تکرار‌ها ما خطا‌های خود را متوجه می‌شویم یا اینکه راه‌هایی را کشف می‌کنیم.

این گزارش درباره چند مواد اولیه‌ای است که همیشه در آشپزخانه‌ی یک آشپز با زبردست وجود دارد. به شما توصیه می‌کنیم با استفاده از این مواد، ریسک‌های آشپزی خود را کاهش دهید و تبدیل به آشپز بهتری شوید.

۱. طعم‌دهنده‌های فوری

همیشه در یخچال یا کابینت خود چند نوع طعم‌دهنده غذا داشته باشید. این طعم‌دهنده‌ها می‌توانند طبیعی یا غیر طبیعی باشند. طبیعی‌ها مانند زعفرون، آویشن، رازیانه و نعنا و انواع طعم‌دهنده‌های غیر طبیعی را هم می‌توانید از فروشگاه‌ها تهیه کنید. توجه کنید که این طعم‌دهنده را برای عطر بیشتر در مراحل آخر اضافه کنید.

۲. اسانس وانیل

داشتن اسانس وانیل به معنای پر کاربرد بودن آن‌ها نیست؛ اما چنانکه بخواهید به غذا یا دسری طعمی به یاد ماندنی بدهید این اسانس به کمک شما خواهد آمد. اسانس وانیل کاربرد‌هایی هم در شیرینی‌پزی و کیک‌پزی دارد که باعث می‌شود شکر کمتری استفاده کنید و از طعم آن احساس رضایت کنید.

۳. سس ووسترشو

سس ووسترشِر یکی از معروف‌ترین سس‌های انگلیسی است که در دستور اصلی به شیوه تخمیری بدست می‌آید. این سس چاشنی‌ای بسیار لذیذ است که برای طعم دار کردن گوشت و در تهیه برخی از سالاد‌ها مانند سالاد سزار و سالاد کلم کاربرد دارد. اگر این سس را خودتان درست می‌کنید چند هفته آن را کنار بگذارید تا طعم مطلوب و ملایم‌تری پیدا کند.

۴. قارچ

کسانی که گیاه‌خوار هستند، قارچ را در اکثر غذا‌های خود استفاده می‌کنند پس بهتر است ما هم که گیاه‌خوار نیستیم از قارچ غافل نشویم. شما می‌توانید طعم‌های بی‌نظیری را با قارچ، مرغ و گوشت خلق کنید. می‌توانید در کنار پیتزا، پاستا و غذا‌هایی از این قبیل قارچ سوخاری هم آماده کنید.

۵. سرکه بالزامیک

سرکه بالزامیک دارای گروهی از آنتی اکسیدان‌ها است که خاصیت فراوانی دارد. می‌توان از این نوع سرکه به میزان چند قاشق مرباخوری در سالاد استفاده کرد. مخلوط سرکه بالزامیک و روغن زیتون، یک سس مغذی و سالم برای مصرف سالاد‌ها است که می‌توانید امتحان کنید.

۶. سس خردل

این سس برای انواع ساندویچ‌ها و سالادها؛ حتی سیب‌زمینی سرخ کرده بسیار پر طرفدار است. سس خردل طعمی متفاوت و تند دارد. این سس به عنوان چاشنی در کنار غذا‌های دریایی توصیه می‌شود.

۷. مرکبات

مرکبات را می‌توانید چند تکه کنید کنار بشقاب غذا بگذارید و از طعم ترش آن به نفع غذای خود استفاده کنید یا اینکه پوست آن را با خشک کنید و در چای و دمنوش‌ها برای عطر بیشتر استفاده کنید.

۸. پیازچه

پیازچه هم عطر قوی‌ای دارد و هم طعم خوبی. می‌توانید آن را تازه تازه در برخی غذا‌ها مانند سوپ‌ها و خورشت‌ها استفاده کنید یا اینکه آن را خشک کنید و در انواع کوکو و آبگوشت‌ها بریزید.

۹. فلفل

توصیه «ایرنا زندگی» به شما این است که فلفل قرمز را خودتان در خانه خشک و خرد کنید، توجه داشته باشید که پودر نباشد خرد باشد. قبل از اضافه کردن آن به غذا فلفل را با یک لیوان آب‌جوش حل کنید و یک لیموی تازه به آن اضافه کنید. طعم بهتری به غذایتان می‌دهد.

۱۰. زنجبیل

زنجبیل علاوه بر طعم دهنده بودن خاصیت فراوانی هم دارد. می‌توان زنجبیل تازه را رنده و به ماست و خیار یا انواع سالاد‌ها اضافه کرد. همچنین در چایی و بستنی می‌توانید از پودر آن استفاده کنید.

منبع: ایرنا

دسته‌ها
فضا و کهکشان

تعداد ساکنان سیاره مریخ تا ۵۰ سال آینده چقدر خواهد بود؟

ایلان ماسک مدیرعامل بلندپرواز در توئیت جدیدی که فرستاده است از برنامه‌های خود برای سکونت انسان‌ها در مریخ خبر داده است.

او در توئیت خود به اشتراک گذاشت؛ به صورت تئوری، ۱۰۰۰ فضاپیما می‌توانند حدود ۱۰۰ هزار نفر را زمانی که دو سیاره زمین و مریخ در نزدیکی یکدیگر قرار دارند به سیاره سرخ ببرند. و این هدف ما است.

برنامه ماسک برای ترک این فضاپیما‌ها از مدار زمین در یک بازه زمانی ۳۰ روزه است، یعنی زمانی که پس از هر ۲۶ ماه فاصله زمین و مریخ به مقدار ایده‌آل می‌رسد.

زمانی که یکی از کاربران از او پرسید به عبارت دیگر تا سال ۲۰۵۰ یک میلیون انسان ساکن مریخ خواهند بود. پاسخ ماسک یک بله ساده بود.مریخ

به گفته ماسک برای ایجاد زیستگاه‌های انسانی در مریخ به حجم محموله بسیار زیادی نیاز است. او در توئیت خود نوشت «برای این که امکان حیات در مریخ فراهم شود چندین مگاتن محموله باید سالیانه به آن جا برده شود.»

 


به طور کلی فضاپیماها  در هر پرواز می‌تواند بیش از ۱۰۰ تن محموله با خود حمل کنند، طبق محاسبات ماسک «هر ده فضاپیما می‌تواند سالیانه یک مگاتن را با خود به مدار مریخ ببرد.»سیاره مریخ

بدون  تردید رسیدن انسان‌ها به این سیاره به معنای کار‌های زیاد دیگری است که باید انجام شود. ماسک در توئیت خود می‌گوید «کار‌های زیادی وجود خواهد داشت که باید روی مریخ انجام داد!»

انتهای پیام/

دسته‌ها
خوراکی ها

مصرف زیاد نودل باعث دیابت و سکته مغزی می‌شود

نودل یک غذای فوری است که در کمتر از ده دقیقه آماده می‌شود، و در بین افرادی که نمیخواهند وقت زیادی برای تهیه غذای مورد نیاز خود صرف کنند؛ طرفداران زیادی دارد. در ضمن قیمت پایین این ماده غذایی به محبوبیت آن را دو چندان کرده است.

عوارض مصرف نودل

نودل در عین حال که خوشمزه است؛ وسریع آماده می‌شود، می‌تواانند عوارض خطرناکی را در پی داشته باشد. پس افرادی این غذا را بیش از حد مصرف می‌کنند بدانند نودل هرگز نمی‌تواند جای غذا‌های مغذی را بگیرد همچنین این غذای محبوب سرشار از نشاسته است که این خود باعث چاقی می‌شود از عوارض دیگر آن می‌توان به دیابت، مشکلات قلبی و خطر سکته مغزی را نیز اشاره کرد.


مادرانی هستند که نودل را جایگزین غذا‌های مغذی می‌کنند و در حقیقت می‌خواهند اشتهای فرزنداشان را با این غذای نیمه آماده افزایش دهند؛ این کار فقط شکمشان را پر می‌کند و در حقیقت یک سیری موقت به آنان دست می‌دهند که هیچ تاثیری در روند رشد و تکامل فرزندان ندارد، و نمی‌توانند ویتامین و سایر املاح مورد نیاز بدن را تامین کند؛ پس نودل نمی‌تواند غذای مفیدی برای کودکان باشد.

این غذا را زیاد نخورید!
نودل در حقیقت برای کودکانی که در حال رشد هستند بسیار مضر است؛ اما اگر کودک علاقه زیادی به این غذای محبوب دارد می‌توانید آن را با سبزیجات فراوان تهیه کنید تا علاوه بر کربوهیدرات مورد نیازی که در نودل یاقت می‌شود خواص و ویتامین‌های موجود در سبزیجات هم وارد بدنش شود.

در دوران بارداری خانم‌ها غذا‌های زیادی هوس می‌کنند؛ رشته فرنگی یا همان نودل از جمله غذا‌های وسوسه کننده می‌باشد که در دنیا طرفدار زیاد دارد. رنگ و بوی نودل ناشی از افزودنی‌هایی است که به ترکیب آن اضافه شده است؛ همچنین رنگ‌های مصنوعی، چربی‌های اشباع و آنتی اکسیدان‌های مصنوعی. عناصر غذایی مهم مانند پروتئین، آهن، فسفر و ویتامین‌های مفید درنودل وجود ندارد. پودر‌های طعم دهنده از نمک، قند، ادویه و «مونوسدیم گلوتامات» ساخته شده که بیشتر آن‌ها برای سلامت مضر هستند.

این غذا را زیاد نخورید!

این غذای پر طرفداردر بین مردم جهان، مقدار کمی فیبر و پروتئین دارد و در نتیجه نمی‌تواند برای مصرف کننده مفید باشد. مادرانی که در د وران بارداری خود این غذا را زیاد هوس می‌کنند باید بدانند این ماده غذایی پر از نمک، سرشار از چربی‌های اشباع‌شده و مواد نگهدارنده است و مصرف بیش از حد آن می‌تواند به جنین داخل رحم مادر باردار صدمه وارد کند. بنابراین، مقدار مصرف رشته فرنگی باید در دوران بارداری زنان حامله محدود شود. همچنین، زنان حامله باید قبل از مصرف هر ماده غذایی با یک دکتر متخصص تغذیه مشورت کرده و در صورت توصیه پزشک، حد اعتدال را در مصرف آن ماده خوردنی و یا نوشیدنی نگه دارند.



نودل جزء آن دسته غذا‌هایی است که در دنیا طرفداران زیادی را دارد و طعم لذیذ آن همه را وسوسه می‌کند نودل‌های فوری مخلوطی از طعم‌های مصنوعی، مواد نگهدارنده، ادویه‌جات و رنگ‌ها هستند. نودل‌های فوری از لحاظ ارزش تغذیه‌ای در سطح پایینی قرار دارند، ولی به‌علت کالری بالا، بسیار چاق‌کننده‌اند. با مصرف نودل‌ها مخلوطی از مواد نگهدارنده و افزودنی‌های مضر را وارد بدن می‌کنید؛ که بسیار دیر هضم است.

توصیه می‌شود از خوردن زیاد نودل در طول هفته بپرهیزید و مصرف آن را به حداقل برسانید تا از عوارض بد این غذا در امان بمانید.

انتهای پیام/